Máte „Reálný provoz MHD“ v oblíbených položkách?

Zlín – Říkáte si někdy na méně vytížené zastávce MHD, že by také potřebovala elektronický informační panel, abyste hned zjistili, kdy vám jede nejbližší spoj nebo jestli není opožděn? Snadná pomoc. Stačí mít chytrý mobilní telefon a připojení k internetu.

Internetová aplikace „Reálný provoz MHD“ funguje na internetu úspěšně už šest let. Přesto se asi najde řada cestujících, kteří o ní nevědí nebo kteří si až během několika posledních let pořídili chytrý mobilní telefon s daty. Aplikace, kterou vyvinul přímo pro podmínky Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice její informatik Zbyněk Ondryáš, cestujícím umožňuje získat na místě ještě mnohem více údajů o aktuálním provozu, než co nabízejí elektronické informační panely na významnějších zastávkách.

Klíčem k téměř dispečerskému přehledu o situaci v MHD je internetový prohlížeč a adresa https://www.dszo.cz/online/. Čím větší displej mobilu máte, tím lépe. Samozřejmě nejsnáze můžete sledovat reálný provoz MHD na počítačovém monitoru, ale to při čekání na zastávce nebývá moc praktické. V aplikaci se vám ukáže Google-mapa Zlína a Otrokovic s barevnými šipkami na mnoha místech. Každých třicet sekund se posunou ve směru jízdy o kus dál. Označují polohu vozidel a je na nich uvedeno také číslo linky. Převážná část z nich bývá světle zelených, protože většina spojů MHD jede včas nebo se zpožděním nepřesahujícím dvě minuty. Když se stane něco mimořádného nebo když provoz na silnicích ochromí dopravní zácpa a vozidla MHD ulicemi dostatečně rychle projet nedokážou, může šipka získat tmavě zelený odstín (zpoždění do 4 minut), může být žlutá (zpoždění 5–10 minut) nebo v krajním případě získá barvu oranžovou (zpoždění přes 10 minut). Na mapce okamžitě vidíte, kde se nachází váš trolejbus či autobus a jaké má zpoždění.

Když se šipky vozu na dotykovém displeji dotknete jednou, můžete zjistit přesné zpoždění v minutách i sekundách a evidenční číslo vozu. Rovněž několik dalších parametrů vozidla: jestli má klimatizaci, jestli je nízkopodlažní, jestli má systém akustického hlášení pro nevidomé, zdali má wifi, LCD obrazovku, kameru nebo USB zásuvky pro připojení drobné elektroniky. Po dvojitém kliknutí se vám zobrazí kompletní jízdní řád zvoleného spoje se sledem všech zastávek a pravidelných odjezdů od výchozí stanice až po konečnou.

Obrazovka je rozdělena na dvě části. Pro koho je obtížné rozeznat drobné šipky v mapě, může si zvětšit levou část obrazovky, ve které aplikace nabízí se stejným barevným označením jako u šipek setříděný sloupec linek a spojů, jejich tabulkový přehled s řadou dalších údajů i legendu k použitým značkám. S malou nadsázkou se dá říct, že cestující, který využívá popsanou aplikaci, má před sebou soubor informací o aktuálním provozu MHD jako centrální dispečink.

„Kdo potřebuje rychlou informaci o MHD, může si samozřejmě zavolat i běžným telefonem na dispečink, ale v situacích, kdy musí dispečeři řešit nějakou mimořádnost v provozu a telefonátů je více za sebou, je odpovídání na dotazy cestujících samozřejmě až na druhém místě. Naproti tomu internetová aplikace funguje nepřetržitě 24 hodin denně a poslouží cestujícímu spolehlivě i ve chvíli, kdy je dispečer plně vytížen jinými úkoly,“ poznamenal ředitel DSZO Josef Kocháň. Doporučuje obyvatelům Zlína a Otrokovic, aby se s fungováním aplikace „Reálný provoz MHD“ předem v klidu seznámili a uměli ji pak otevřít, použít a rychle se v ní zorientovat i ve spěchu a nepohodlí někde venku na zastávce či za jízdy ve vozidle. Adresu aplikace by měl mít každý uživatel MHD uloženu na svém mobilu mezi oblíbenými položkami a telefon na dispečink (577 052 163), ve svém telefonním seznamu.

(vc)