Noční rychlíky zlepšily spojení Zlína s Čechami

Noční rychlík Přerovský zubr

Už jste se svezli nočním rychlíkem Přerovský zubr? Nové vlakové spojení mezi Prahou a Přerovem s navazujícími přípoji až do Zlína loni v prosinci významně rozšířilo možnosti cestování veřejnou dopravou ze Zlínska do Čech. Když si přivstanete, není nyní problém udělat si jednodenní výlet vlakem třeba až do Františkových Lázní.

Po dlouhou řadu let existovalo poslední večerní vlakové spojení z Prahy do Zlína Zlínským expresem. Ten odjížděl z hlavního města krátce před 19. hodinou a ve Zlíně byl před půl jedenáctou. Při návratech z Prahy to mohlo docela stačit. Ale co když jste chtěli v Praze přestupovat z vlaku ze severních, západních či jižních Čech? Abyste v Praze stihli Zlínský expres, museli byste jet například z Karlových Varů už ve tři odpoledne nebo z Českých Budějovic ve čtyři. To je ještě poměrně brzy.

Ani ráno se nedalo ze Zlína cestovat vlakem (ani autobusem) do Čech dřív než po čtvrté hodině nebo opět Zlínským expresem, který odjížděl o půl šesté. Tím druhým jste měli šanci dostat se do Karlových Varů až někdy před jednou hodinou po poledni. Na procházku po lázeňském městě už tak mnoho času nezbývalo.

Výrazné zlepšení při cestování ze Zlínska do Čech přineslo při posledních celostátních změnách jízdních řádů loni v prosinci zavedení vlakového spojení ze Zlína k nočnímu rychlíku Přerovský zubr. Na výlet do Čech tak mohou cestující vyrážet ze Zlína už ve 3:15. Přestoupí v Otrokovicích na navazující spěšný vlak a potom se v Přerově přesunou jen z jedné strany nástupiště na druhou na již čekající expres Přerovský Zubr. Nikde dlouho nečekáte – v Otrokovicích tři minuty, v Přerově pět minut. A už uháníte poloprázdným rychlíkem na západ. Ani v tuto časnou ranní hodinu v něm zpravidla nechybí pojízdné občerstvení. Horká kávička za desetikorunu přijde vhod. Vlak se začne více plnit cestujícími až v Čechách. V Praze jste v 6:39.

Zpátky jede Přerovský zubr z Prahy ve 21:26. To je dost na pořádný jednodenní pobyt v hlavním městě a stačí to i na přípoje ze vzdálenějších míst. Abyste stihli v Praze Přerovského zubra, stačí vám odjet z již zmíněných Karlových Varů až po páté hodině odpolední. Přerovským zubrem se dostanete jedenáct minut po půlnoci do Přerova. Za pět minut vám jede zpravidla ze stejného nástupiště motorový přímý spěšný vlak přes zastávky Hulín, Otrokovice, Zlín-Malenovice-U Mlýna a Zlín-Prštné do cílové stanice Zlín střed. Příjezd: 0:57. A nemusíte mít u nádraží ani auto nebo si brát taxi. V 1:10 vám jede z blízké zastávky U Zámku osmička trolejbus, která na své trase objede celé město a doveze vás posléze až na Jižní Svahy. Ještě není tak pozdě, aby se vám nevyplatilo vklouznout do postele a po výletu si náležitě odpočinout.

Ještě prozradím, že – alespoň při nákupu v eShopu ČD – bývá jízdenka tímto posledním nočním spojením z Prahy do Zlína o několik desetikorun levnější než běžné denní spoje. Jen pozor, kdybyste cestovali na celodenní síťovou jízdenku ČD, nezapomeňte, že platí jen do půlnoci. Na zbývající „popůlnoční“ úsek cesty z Olomouce do Zlína byste si museli koupit ještě samostatný lístek, abyste nejeli načerno.

Tak nevydáte se ještě během podzimu na daleký celodenní výlet vlakem do Čech?

Vojtěch Cekota, Okno do kraje, září 2020

V minulosti jezdil do Prahy
lůžkový vagon nebo noční autobus

  • Dříve narození čtenáři si možná vzpomenou, že ze Zlína do Prahy jezdil v dávnější minulosti dokonce lůžkový vůz. Večer jste se v něm uložili na nádraží ve Zlíně (Gottwaldově) do vodorovné polohy a na druhý den ráno jste se probudili na hlavním nádraží v Praze. Tenkrát ještě nebyly železniční koridory a vlaky jezdily pomaleji než dnes, takže jste se cestou ze Zlína do hlavního města stačili i slušně vyspat.
  • Po řadu let existovalo v minulosti rovněž noční autobusové spojení Zlína s Prahou. Autobus se zvýšenými opěradly u sedadel odjížděl ze zlínského autobusového nádraží ve 23:15. Nejel po dálnici, ale dosti složitou trasou přes Prostějov, Moravskou Třebovou, Hradec Králové, Poděbrady. V Praze na Florenci byl ráno krátce po šesté. Tehdy ještě ani dálkové autobusy neměly WC, tak se musela uprostřed noci udělat půlhodinová zastávka někde u vlakového nádraží v Prostějově nebo v Hradci Králové.